Tu ce fel de antreprenor ești?

Tu ce fel de antreprenor ești?

În sfârșit pleci în scurta, dar binemeritata vacanță de început de an. Nu chiar unde îți dorești, într-o țară exotică în mijlocul iernii, dar prietenii din Olanda la care mergi îți sunt atât de dragi, încât nu mai contează că-i la fel de iarnă și frig ca la tine-acasă. Miezul zilei te prinde în aeroport, toți oamenii sunt veseli și zâmbesc. Oare pleacă în vacanțe sau starea ta interioară îi vede pe ei veseli?

Cât aștepți, deschizi laptopul să studiezi situația afacerii tale pentru anul trecut. Deschizi documentele contabile cu cifrele firmelor deschise acum trei ani, cum e a ta, ca să vezi cum stai în raport cu ceilalți. Datele arată și firme care o duc mai bine, dar și unele care abia se țin pe picioare. Și ție ți-a fost greu. Speri că cei care abia se mențin pe piață au, poate, o strategie să-și revină.

Chiar atunci, te sună un amic, cu aceleași cifre în față, doar că omul pare interesat de cei care au reușit să crească. Cine le-a oferit susținere și cine o fi în spatele lor de au urcat atât de repede, se întreabă. Te scuzi că ești chemat la îmbarcare și închizi conversația cât poți de repede. E cea mai scurtă ieșire dintr-o discuție în care nu vrei să intri, pentru că genul ăsta de abordare atrage scenarii și presupuneri care nu folosesc nimănui.

Îți dai seama că, practic, oameni din marele domeniu al antreprenoriatului se împart în două direcții:

Susținătorii/încurajatorii – sunt cei care, dacă nu îți pot oferi ajutorul, sigur cunosc pe cineva, dau un telefon și îți dau măcar o informație sau un sfat de care ai nevoie. Dacă nu au ei resurse, te trimit acolo unde poți să le găsești, chiar și la un competitor direct, fără să se teamă că asta i-ar scoate de pe piață sau i-ar face să pară neprofesioniști. Dimpotrivă. Antreprenorii de tip susținător știu sau au învățat că apropierea de client și interesul/nevoia acestuia îi vor duce mai departe, iar beneficiile pe termen lung sunt indiscutabil mai mari decât contractul pe care l-ar fi încheiat doar ca să nu piardă sau să nu refuze pe cineva.

Detractorii – fac parte din categoria opusă. Dacă nu pot/nu au resurse să-ți preia proiectul sau să-ți ofere produse/servicii, ori te pun pe o listă de așteptare și te contactează mult după ce tu ți-ai rezolvat deja situația, ori îți înghesuie proiectul peste capacitatea lor și fac o muncă de slabă calitate. Sau pur și simplu te refuză, fără să-ți ofere vreo alternativă. Impresia lor este că, dacă te trimit la competitori, o să-i alegi pe ei pe viitor. Evident, asta e dovada încrederii lor în propriul business. Așa că mai bine nu-ți recomandă pe nimeni, chiar dacă sunt conștienți că tu vei căuta singur o soluție.

Este cât se poate de onest ca, dacă nu ai resurse să preiei un proiect, să recomanzi pe altcineva din breaslă.

Asta arată interesul față de client, spune destul de multe despre felul tău de a fi și mai arată faptul că ești un om care se interesează, urmărește alți antreprenori, înveți constant, te adaptezi mereu la noile provocări ale mediului de afaceri și ale societății din care faci parte.

Fair-play-ul în antreprenoriat conduce către o creștere a consumului local și valorizarea produselor/serviciilor românești. Implicațiile economice ale acestei creșteri sunt lesne de anticipat de oricine.

Întrajutorarea în antreprenoriat creează un mediu de business solid, de încredere care la nevoie constituie și o voce puternică în dezbaterile legislative, economice, sociale etc. Iar o voce puternică și argumentată nu poate fi ignorată.

Consider că antreprenoriatului românesc îi lipsește o latură fundamentală: conștientizarea fair-play-ului și a susținerii reciproce.

Dacă aceste aspecte ar fi valori înțelese de mai mulți oameni de afaceri, lumea de business din spațiul românesc ar arăta altfel. În același timp, mai cred că felul tău de a fi ca antreprenor are mult de a face cu nivelul la care ești cu tine. Pe cât de bine ești cu tine, pe atât de bine vei fi și cu ceilalți. Este nuanța la care merită să reflectezi atunci când primul impuls este să consideri că cineva ca tine nu poate să aibă succes dacă dacă e ținut în brațe pe nemeritat de cineva mai influent.