Tu când ai dat ultima dată click pe o reclamă/pop-up să cumperi ceva?

Tu când ai dat ultima dată click pe o reclamă/pop-up să cumperi ceva?

Un site e ca o relație de prietenie – te duci cu drag spre el, vine cu blândețe spre tine. Sau nu?

 

M-a rugat ieri nepotu-meu să-i fac o comandă pe un magazin online. Când l-am întrebat de ce nu o plasează el, mi-a spus că îl încurcă bulinele de acolo. N-am insistat, că oricum aveam treabă, dar când am ajuns pe site-ul cu pricina, l-am înțeles pe bietul copil. Băiatul se referea la pop-up-urile care pur și simplu nu te lasă navighezi în site, iar ca să găsești x-ulețul de unde să închizi ferestrele trebuie să faci vreo zece plecăciuni și să-ți adaugi măcar o dioptrie la ochelari.

Fel de fel de buline te obligă să te abonezi la newsletter sau la noutăți, te îmbie cu discount-uri sau cu premiile vieții, ca și când le visezi noapte de noapte. În plus, sunt plasate aproape unele peste altele, scapi de una, dai de alta, iar până apuci să intri în secțiunea de shop, îți dorești să fi căutat pe Google o hartă a site-ului. Mi-a trebuit mult timp și multă voință ca să-mi fac loc prin labirintul online, ca să ajung într-un final să plasez comanda. Mă rog doar să nu-și mai dorească și altceva de acolo, că a doua oară sigur nu mă mai întorc.

Fără să vreau, mi-au apărut în minte alte site-uri cu aceeași problemă. Încărcate, pline cu oferte sclipicioase care expiră în zece secunde dacă nu dai click și în fața cărora primul instinct e să fugi cât poți, ca să nu te prindă din urmă. Cu toate că strategia cu multe ferestre e învechită tare, site-uri din acestea încă mai sunt. O astfel de prezentare a companiei tale este din alt film și din altă epocă pentru că:

  • Site-ul nu este intuitiv. Informația pe care o caut este foarte greu de găsit, iar asta mă face să plec în cel mai scurt timp, îți garantez! Caut în altă parte. Poate concurența ta a înțeles că un magazin online trebuie să fie intuitiv, ușor descifrabil în site, prietenos și luminos. Or, dacă tu promiți cele mai bune oferte, plus un cadou surpriză în colet, cu condiția să mă abonez la newsletter, nu ești cu nimic diferit de restul pieței. Și nici site-ul tău nu e mai plăcut, mai clar sau mai ușor de descifrat.
  • Site-ul nu este actual. Poate e greu de crezut, însă imaginea site-ului se va transpune peste întregul tău business. Chiar vrei să vinzi produse pentru tineri adolescenți cu un site îmbâcsit, greoi și învechit? Poate că nu e așa, dar ai înțeles unde bat, pentru că asta e ceea ce-mi sugerează un site cu un catralion de pop-up-uri.
  • Abonarea automată induce obligație, agresivitate. Mă forțezi să mă abonez la site-ul tău, chiar dacă jur că n-o să mai intru niciodată, cu riscul să-mi bosumflu nepotul că-l las să se descurce singur. Cu asta chiar m-ai pierdut, ba chiar mi-ai zgâriat puțin un pitic de pe creier. Sunt de acord să-mi las adresa de email, ca să știi unde mă găsești când îmi livrezi comanda, dar nu vreau să insiști cu oferte sau promoții care nu mă interesează.

Am căutat mai în profunzime, să-mi dau seama ce sentiment mi-a lăsat experiența asta. Ei bine, m-am simțit cu adevărat abuzată, cu senzația că distribuitorul cu pricina a intrat cu bocancii în viața mea de consumator, intruziv și nepoftit. La prima noastră întâlnire, s-a purtat grosolan, agresiv și nu a lăsat timp și spațiu pentru construirea unei relații reciproce, dar m-a obligat să vin și la a doua întâlnire. Și nu vin. Sigur, sigur.

Păcat, ar fi putut să fie începutul unei frumoase prietenii, dacă ar fi adoptat o strategie mai simplă:

  • Actualizează site-ul cu un programator. E prea posibil ca afacerea ta să aibă câțiva ani în spate, iar site-ul tău să fi rămas neschimbat de la început. Poate ai crescut rapid și nu ai apucat să-l actualizezi și să-l adaptezi la utilizatorii și cererea de azi. Dar există soluții de programatori care își construiesc portofoliile și, la un preț bun, îți pot fi de mare ajutor.
  • Testează-l tu însuți, chiar dacă trebuie să porți 100 discuții cu programatorul. Nu este cea mai simplă activitate și nici cea mai rapidă, dar site-ul tău muncește pentru tine atunci când tu îți iei concediu sau chiar dormi în sfârșit o noapte cap-coadă. În lumea rețelelor sociale, când e necesar să-ți expui site-ul ca să ajungă la tine potențiali clienți, aspectul aerisit și intuitiv e musai.
  • Invită omul la o cafea, nu-l obliga să o înghită dintr-o dată. Știu cum sună, dar nu-ți dorești oameni abonați cu forța, pentru că atunci când vor fi întrebați despre produsele/serviciile tale, primul lucru pe care și-l vor aminti va fi – ai ghicit – că ești invaziv și lipsit de maniere.

Sunt și alte aspecte din spatele site-ului care îți pot crește vânzările și îl pot face performant, însă, dacă pui la punct câteva aspecte de bază pe care le tot amâni din lipsă de timp, ai făcut deja un prim pas elegant spre potențialii clienți. Iar clienții apreciază buna creștere. Bună.