Despre încrederea în sine, imaginea personală și modele false de frumusețe. Campania Dove #frumusetefarafiltre

Despre încrederea în sine, imaginea personală și modele false de frumusețe. Campania Dove #frumusetefarafiltre

În adolescență n-am avut filtre sau aplicații de editat fotografii, dar asta nu înseamnă că dacă le-aș fi avut la îndemână nu aș fi uzat de ele. Ba cred că din plin. Aveam anxietăți, frici, kilograme în plus și orice dramă de la vremea respectivă pleca din toate astea. Altfel spus, am avut de lucrat cu ceea ce numim încredere în sine și a fost nevoie de niște ani să-mi accept și iubesc imaginea personală. Campania Dove #frumusetefarafiltre este ceea ce mi-ar fi fost de mare ajutor în adolescență.

Imaginea personală și filtrul foto perfect

Lucrurile nu stăteau totuși ca azi, când ai la tot pasul o sumedenie de instrumente cu ajutorul cărora poți să-ți faci propriul conținut atractiv și să-l modifici până la extreme, mereu aplicând filtrul foto perfect care să te arate ca din reviste. Azi, din păcate, expunerea media te face să-ți iei uneori modele de frumusețe din exterior, filme sau reclame TV, fără o introspecție realistă spre tine și interiorul tău, ajungând chiar să-ți înveți mintea că fața ta, corpul tău nu sunt bune așa cum sunt și tu nu ești suficient de bună. Rețelele sociale nu îți vor spune, dar dacă ai avut sau ai probleme cu încrederea în sine, măcar sporadic, implicațiile psihologice, emoționale sunt mai profunde decât o simplă joacă prin care clarifici puțin o fotografie care îți place foarte mult.

Filtrele foto, imaginea de sine și frumusețea

Odată cu trecerea anilor e mai simplu să aplici unele filtre, iar la 33+ recunosc că simt nevoia să mai amân publicarea unei fotografii ca să estompez înainte ceva din ridurile de pe frunte. De fiecare dată rămân doar la filtrul ăsta aplicat acolo unde chiar pică lumina fix pe ele de parcă le dublează șanțurile, deși în mod clar asta nu mai are azi legătură cu timiditatea și încrederea în sine – aspecte cu care mă confruntam în adolescență. Astăzi pot să fac o comparație a imaginii mele personale doar că o fac raportându-mă la mine și la ceea ce sunt față de cum eram.

Autocritica, încrederea în sine și modelele false de frumusețe în era social media

Chiar dacă fiecare perioadă a vieții trebuie acceptată așa cum vine și sună bine în teorie filosofia asta, le înțeleg pe cele care, ca și mine, încercăm să mai dam timpul înapoi măcar din filtre. Ce mi se pare însă îngrijorător este că fetele încep de la 11 ani să-și schimbe tot ce se poate ca să se încadreze în anumite standarde de frumusețe nefiind sigure pe valoarea umană unică ce le face deosebite. Au candoarea și delicatețea naturale cu care pot să bată orice filtru, dar aleg totuși un ten mai deschis, pomeții ceva mai ridicați sau sprâncenele arcuite perfect doar pentru că așa văd la persoanele publice pe care le urmăresc și la ce azi numim influensere care de obicei dau un anumit trend. Le am în listele mele de Facebook, Instagram și cred că și ție îți vine un exemplu în minte cu o astfel de tânără.

Campania Dove #frumusetefarafiltre

Dove a studiat fenomenul și a derulat cercetări care s-au concretizat într-o campanie #frumusetefarafiltre ce pune la dispoziția părinților și profesorilor ghiduri prin care își ajută copiii și elevii să aibă încredere în ei și să aibă un nivel onest de autocritică.

Dove subliniază în Ghidul părintelui că ”majoritatea fotografiilor cu femei pe care le vedem în mass-media nu sunt doar rezultatul machiajelor elaborate și al iluminării inteligente din ședințele foto, dar și al unei atente editări digitale pe computer înaintea publicării – retușarea. Nu doar petele sau imperfecțiunile sunt retușate. Gâtul și picioarele sunt alungite, sânii sunt măriți, capul este transferat altui corp, pomeții evidențiați și asa mai departe.” Practic ce vedem în fotografiile din mass-media ca fiind modele cu o crescută încredere în sine e prea posibil să aibă aplicate o duzină de filtre, iar ele de fapt, dezbrăcate de toate acele efecte să fie fix ca mine sau fix ca tine – ființe normale cu corpuri cu defecte și imperfecțiuni.

”74% dintre fetele care au o încredere scăzută folosesc aplicații de editare foto pentru a schimba modul în care arată în pozele din mediul online”

 

 

Dove se implică de 60 de ani în campanii pentru femei pe care le încurajează să se iubească așa cum sunt, să se placă și să-și îndrăgească propriul corp cu toate imperfecțiunile acestuia. Videoclipul arată nivelul la care ajung astăzi tinerele să se compare cu modele de frumusețe ireale, retușate în studio, aspecte despre care am discutat mai sus.

Pentru aceasta au creat materiale pentru profesori și părinți care pot fi folosite ca suport atunci când adulții vor să discute un astfel de subiect cu tinerii. Materialele disponibile pe site-ul oficial Dove atât pentru profesori, cât și pentru părinți, sunt concepute în urma studiilor derulate în rândul adolescentelor și tinerelor între 11 și 20 de ani. Ghidul părintelui pentru creșterea încrederii adolescenților în propria înfățișare creat în campania Dove #frumusetefarafiltre alături de psihologi și experți în imaginea corporală recomandă tinerelor să nu se compare cu fotomodele sau actriţe: ”reamintiți-vă că imaginile din reviste, mediul online și platformele sociale sunt adeseori retușate digital în moduri extraordinare. Acestea nu reprezintă neapărat imagini ale unor femei sau bărbați reali.”

Presiunile media și strategii pentru îmbunătățirea imaginii corporale

Nu sunt încă mamă, însă mi-au rămas în minte două idei ale ghidului pentru părinți. Prima aparține cercetătoarei în psihologie, Phillippa Diedrichs, renumită pe plan internațional pentru campaniile și strategiile pentru îmbunătățirea imaginii corporale în comunități: „Să te simți bine și să îți apreciezi corpul poate fi dificil în cultura zilelor noastre, dar cu cât mai pozitiv și mai grijuliu poți fi cu tine și cu modul în care arăți, cu atât mai ușor va fi pentru fiica ta să dezvolte încredere în propriul corp.”

A doua idee subliniază că ”în prezent, în mass-media, imaginile femeilor sunt dramatic retușate, astfel încât poate părea că frumusețea este un lucru din ce în ce mai puțin probabil de atins. Ajutați-vă fiica să reziste influenței mass-media și să vadă adevărata imagine.”

Neavând copii încă, nu aș putea să dau vreun sfat sau să spun cum aș face – e departe o situație reală de una ipotetică – însă fiind o fostă copilă/adolescentă/tânără care s-a confruntat cu fluctuații ale încrederii în sine și cu veșnice comparații acolo unde nu era cazul, recunosc că mi-ar fi plăcut să am adulți în jurul meu care să-mi fi arătat măcar câteva aspecte din cele pe care Campania Dove #frumusetefarafiltre le promovează astăzi. Poate aș fi ajuns ceva mai devreme la o acceptare și iubire de sine bazate pe realitate și nu pe comparații irelevante și nerealiste. Cine știe?

Despre încrederea în sine, imaginea personală și modele false de frumusețe. Campania Dove #frumusetefarafiltre